Długi zew - Ann Cleeves

Kiedy zobaczyła tę kobietę po raz pierwszy, źle ją oceniła. Uznała ją za twardą i zimną tylko dlatego, że ma eleganckie mieszkanie w wytwornej dzielnicy. Ludzie najczęściej są bardziej złożeni, niż Jen sobie uświadamiała. Zazwyczaj zbyt pochopnie wyciąga wnioski.

 

Ann Cleeves urodziła się w 1954 roku w Hereford i na swoim koncie ma naprawę pokaźną liczbę kryminałów, w tym cztery cykle składające się sześciu lub ośmiu części. W Polsce za najbardziej popularny uchodzi Kwartet szetlandzki.

Długi zew otwiera nową serię, o której Marta Matyszczak napisała, że jej treść przyprawia o gęsią skórkę. Nie sposób się z Nią nie zgodzić. Złożona historia, mimo iż jest wyjątkowo statyczna, ma w sobie coś magnetycznego.

Śledztwo przebiega w klasyczny sposób, bez nagłych zwrotów akcji i nieprzewidzianych zdarzeń, a jednak czytelnik czuje się usatysfakcjonowany sposobem prowadzonej narracji. Jest tak z pewnością dlatego, że Ann Cleeves stawia na człowieka, a nie fajerwerki wybuchające dookoła niego.

To jedna z tych autorek, która potrafi skupić się na strukturze ludzkiej natury, ma czas i chęci, by rozłożyć popełnioną zbrodnię na czynniki pierwsze, a później w niespieszny sposób poskładać je w logiczną i spójną całość. Niewielka społeczność stwarza doskonałe warunki, by jak na szachownicy prowadzić metodyczną grę toczącą się pomiędzy mordercą, policjantami oraz osobami, które po prostu stanęły na drodze. Sieć powiązań pomiędzy nimi jest czytelna i łatwa do śledzenia ze względu na ograniczoną liczbę bohaterów, a ponieważ zacieśnia się powoli, trudno coś istotnego przegapić. Akcja rozgrywa się w północnym Devonie - hrabstwie znanym przede wszystkim z dwóch parków narodowych i pięknej oraz surowej, nieujarzmionej przez człowieka przyrody. Trudno wymarzyć sobie lepszy rejon do tworzenia historii klimatycznej, nasączonej złem, które chowa się pod płaszczykiem dobroczynności i szlachetnych pobudek. 

Mocnym punktem Długiego zewu są sylwetki policjantów odmalowane w wiarygodny, wielowymiarowy sposób, który intryguje i zachęca do kolejnej wizyty w Barnstaple. To właśnie tam pracuje Jen, mająca problemy rodzinne i nieustannie borykająca się ze stresem związanym z wykonywanym zawodem. To ona skradła moje czytelnicze serce i chociaż nie jest jedyną osobą zajmująca się sprawą toczącą się na stronach tej powieści, jej historia zaciekawiła mnie najbardziej i liczę, że ten wątek zostanie rozbudowany w kolejnych częściach. Na oficjalnej stronie autorki można znaleźć informację, iż druga część pod tytułem The Heron's Cry jest już dostępna w Wielkiej Brytanii, więc miejmy nadzieję, że i my będziemy mogli ją wkrótce przeczytać.

Moim jedynym zastrzeżeniem w stosunku do tej powieści jest przekład Sławomira Kędzierskiego, który momentami aż roi się od błędów. Znalazłam ich naprawdę sporo i nie ukrywam, że jestem tą pracą rozczarowana.

Ann Cleeves opowiada swoją historię jakby nic innego nie istniało na świecie. Potrafi zamknąć czytelnika w dłoni tak subtelnie, by nie poczuł mijającego czasu, stając się cząstką panoszącego się zła.

Komentarze

  1. O muszę sobie dopisać do listy do przeczytania, kurczę dochodzą i dochodzą nowe książki a nic a nic nie ubywa. Co do błędów w druku, też mnie czasami irytuje, a najgorsze w tym jak jest ulubiony zagraniczny pisarz a książka nie wchodzi. Kiedyś zastanawiałam się, czy ja mam zły dzień do czytania? Teraz wiem, że wszystko zależy od przetłumaczenia.
    Dziękuję ślicznie za cudowną opinię i życzę Pani Kasiu cudownego dnia

    OdpowiedzUsuń
  2. Marta Zinkel2 marca 2022 13:00

    Dzień dobry
    Czasami błędy są rażące i te mnie kują w oczy, ale zdarza się iż nie zwracam, aż tak uwagi.
    Ciężko jest, aby autor pisał na tyle ciekawie, iż czytelnik jest stale zainteresowany daną historią, szczególnie, gdy nie ma zwrotów akcji.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Sycylijskie lwy. Tom 1 - Stefania Auci

Zimowy sen. Duchy minionych lat - Joanna Jax

Gdzie śpiewają raki - Delia Owens

Fatalne zauroczenie - Elżbieta Gizela Erban

Trzy godziny ciszy - Patrycja Gryciuk

Cykl Parabellum: Prędkość ucieczki, Horyzont zdarzeń, Głębia osobliwości - Remigiusz Mróz

Dziewczyna z sierocińca - Joanna Parasiewicz

Kwadrans - Emilia Kiereś

To, co najważniejsze - Małgorzata Rogala

Krawcowa z Madrytu - María Dueñas